KURS I TRENING AV STABILISERENDE STYRKE, BALANSE OG KOORDINASJON.

image
Søndag 13. mars kommer Sunniva Morgan fra Sveberg Dyrehospital i Malvik kommune utenfor Trondheim for å holde kurs for oss. Sunniva er autorisert dyrepleier, rehabiliteringsterapeut og hundemassør, med spesialkompetanse på sports- og arbeidendehunder.

På kurset blir det gjennomgått hvordan og hvorfor man bør trene stabiliserende muskulatur, balanse og koordinasjon på hund. Kurset kombinerer teori og praksis, og deltakerne har med egen hund. Det vil bli gitt opplæring i forskjellige øvelser og det blir mulighet til å prøve forskjellig utstyr for trening av stabiliserende muskulatur, balanse og koordinasjon. Det er imidlertid ikke et absolutt must å ha spesielt utstyr for treningen. Det vil bli gitt eksempler på og varianter av øvelsene som kan utføres med utstyr de aller fleste har hjemme i sitt eget hus, madrasser, stoler etc. og ute i skog og mark.

Ved å utføre treningsøvelser på et ustabilt underlag, som f. eks. balanseball, balansematte, madrass etc. , vil hunden måtte jobbe aktivt med den stabiliserende muskulaturen sin for å holde balansen og stabilisere bevegelsene. Denne typen trening er dessuten effektiv for å trene opp nervesystemets koordinative og balanserende evne. Gjennom dette kan man effektivt få trent kroppens evne til å stabilisere ledd og automatisere bevegelser, noe som igjen vil kunne øke prestasjonsevnen og forebygge skader. Når en hund skal starte en bevegelse er det den stabiliserende muskulaturen som aktiveres først og sørger for at kroppen er stabil før bevegelsen utføres. Er hunden svak i den stabiliserende muskulaturen vil bevegelsene bli dårligere koordinert og muskulatur som i all hovedsak har til oppgave å utføre bevegelsene vil i større grad måtte jobbe for å stabilisere leddene.

Kurset er nyttig for alle hundeeiere, men spesielt de som bedriver hundesport og de som har hunder med f. eks. rygg/leddproblemer etc. som kan ha nytte av økt styrke i stabiliserende muskulatur.

Alle som deltar på kurset vil få 10% rabatt på utstyr fra FitPAWS®. Sunniva vil ta med diverse utstyr og kan ta imot både kontant og kortbetaling.

Maks antall deltagere:
6 med hund. FULLT!!!
4 observatører.

Pris med hund: 850kr for medlemmer
1100kr for ikkemedlemmer.

Observatørplasser: 450kr for medlemmer
700 for ikkemedlemmer.

Kurset vil finne sted i Romsdal Hundeklubbs treningshall på rødbekk.

Påmelding sendes til mail: post@romsdalhundeklubb.no
Merk mailen med «kurs stabiliserende styrke»

Få bekreftelse på påmeldingen før du overfører riktig beløp til kontonummer: 9650 26 60044
Merk betalingen med kurs + navn.
Betalingsfrist: 20 februar 16

Det er BINDENDE påmelding!

Velmøtt! Førstemann til mølla 🙂
treningshall kart